Vårt nærmiljø....

Barnehagen leier lokaler av idrettslaget Moingen. Vi ønsker aktivt å være en del av bygda vår. Vi har tilgang på flotte naturområder, og har laget oss en fast uteplass med lavvo. Denne har navnet Leoplassen!

Barnehagen holder til i et spennende og fritt natur område på Holemoen. Her leier vi i klubblokalet til bygdas idrettslag I.L.Moingen. Samarbeidet ble etablert med en tanke om et vinn-vinn samspill og utnyttelse av lokalet, hvor barnehagen bruker lokalet fortrinnsvis på dagtid, mens idrettslaget bruker det til sine aktiviteter på kvelden. Videre er det et mål å få til økt aktivitet og et samspill som jobber utifra følgende visjon/målsetting:

«Et samspill mellom idrettslag og barnehage med fokus på glede, mestring, lek og aktive  barn og unge»

«Et samarbeid hvor vi utnytter det beste fra barnehage og idrettslag,

som inkluderer alle aldersgrupper, for ett levende bygdemiljø»

Vi ønsker å være en barnehage for nærmiljø, og som synes i nærmiljø. Vi har flotte skogsområder rundt barnehagen som vi bruker aktivt, og i tett dialog med grunneier har vi etablert et referanseområde, Leoplassen. Her er vi på tur flere dager i uka.

Videre ønsker vi å samarbeide med organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner i nærmiljø. Eldres hyggestund bruker lokalene til sine treff noen tirsdager i halvåret, og vi ser på dette som et positivt sambruk.

Barnehagen har et godt samarbeid med Sysle skole. Skolen ligger i gangavstand fra barnehagen. Skolen inviterer på besøk, vi låner gymsalen og får gjerne bruke skoleplassen til lek.