Her er litt praktisk info om oss, ellers kan du lese mer i våre årsplaner.

Foreldresamarbeid
Vi i Lønneberget jobber for et samarbeid preget av trygghet, åpenhet og gjensidig tillitt. Dette ønsker vi å oppnå ved å innvolvere foreldre, gjennom den daglige kontakt, foreldremøter, foreldrekaffe/frokost, andre sosiale samenkomster, planlegging av årsplan, evaluerings skjemaer etc- Vi innbyr til foreldresamtaler og foreldremøter to ganger i barnehageåret, og er åpen for flere ved ønske og behov. Barnehagen har eget SU.

Oppholdsbetaling følger til enhver tid nasjonale satser for makspris.

Satsene er pr mnd, i tilleggg kommer 300,- pr mnd for kost for full plass.
Søskenmodrasjon er 30% for andre barn og 50% for tredje barn.
Det kan søkes om friplass eller redusert oppholdsbetaling etter kommunale
bestemmelser. (sjekk på kommunens hjemmeside)

Åpningstid
Barnehagene er åpen fra 06.30 til 16.45. Vi har kjernetid fra 09.00 - 14.00, da foregår tilrettelagt aktivitet. Vi ønsker beskjed ved sykdom, ved henting/bringing i kjernetid og dersom andre enn foresatte henter barnet.
Barnehagene har feriestengt romjul og påskeuka, og 3 uker + 2 dager i juli.
Vi har og 5 planleggingsdager i året hvor barnehagen er stengt.

Kosthold
2 dager i uka lages det varmmat i barnehagen og/eller ute på tur, og 2 dager i uka baker vi brød/rundstykker og har smøremåltid. en dag i uka har barna med egen niste, da har vi fokus på gleden ved egen matboks/drikke og øving på å mestre, og å klare å ordne sjøl. Til ettermiddagsmåltid serverer vi knekkebrød og frukt.

Vi har fokus på at måltidet skal være preget av ro, lyst, god bodskikk og gode matvaner. Vi har som mål å tilby barna frukt og grønt hver dag, og at det skal være variasjon. Videre tilbyr vi "grønt" til minimum et varmmåltid i uka. Barnehagen tilbyr ikke syltetøy, saft, sjokoladepålegg el.l i det daglige kostholdet.

Bursdager feires med: krone, ekstra stas og eks yoghurtis eller smoothie.

Diverse
Det legges tilrette for at de minste barna følger sin egen rytme i forhold til soving, mat etc. Barn som sover i barnehagen sover i utgangspunktet ute i vogn, videre er alltid kosedyr eller lignende godt å ha. Vi har bleier i barnehagen, og det betales et lite tillegg for dette pr mnd.

Ved sykdom skal barnet være hjemme. De kan først være i barnehagen når de er i form til å være ute. For daglig informasjon bruker vi månedsplan, ukereferat, nyhetsbrev og lapper i hylla eller på døra i garderoben.

Helse, miljø og sikkerhet
Barnehagene er underlagt forskrift om helse, miljø og sikkerhet, denne gjelder både for barn og voksne. Dette innebærer bl.a at vi har rutiner for å sjekke leker, el anegg, førstehjelpsutstyr og brannslukningsutstyr. Vi har utarbeidet regler og rutiner for hvordan vi ferdes på tur, og hva vi gjør dersom små eller store ulykker oppstår. Lyd, lys og inneklima sjekkes og de ansatte kurses i førstehjelp, brannvern og livredning (dersom vi skal ferdes ved vann )

ALLE ANSATTE HAR TAUSHETSPLIKT VEDRØRENDE BARN I BARNEHAGEN!!