En felles pedagogisk plattform

En god voksen i Lønneberget skal være: NYSGJERRIG - RAUS - MODIG – KOMPETENT

Felles pedagogisk plattform i Lønneberget bygger på et humanistisk menneskesyn og et sosiokulturelt læringssyn. Med vekt på personalets utvikling av egen relasjonskompetanse og bevisstgjøring av voksenrollen i møte med barna.

Voksne i Lønneberget møter barn og voksne med et optimistisk og positivt menneskesyn. I vårt arbeid tar vi utgangspunkt i barnet som et unikt og medvirkende individ, som kan foreta selvstendige valg og har et ønske om å lære og utvikle sine evner og kreativitet.

Vi som voksne skal gi trygghet og støtte i valg, tilrettelegge for utvikling og hjelpe dem til å se sammenhenger. Vi mener at læring skjer overalt og hele tiden, i hovedsak når man inngår som del av et fellesskap. Og språket ses på som sentralt i alle læringsprosesser.

Det er eksistensielt viktig for alle å bli sett og anerkjent for den man er, derfor må vi jobbe med tilstedeværelse og gode relasjoner. Vi må bli kjent med barnet der det er for å kunne tilpasse vår hjelp. Vi har fokus på å jobbe mindre med regler og mer med holdninger! Og mener at den voksne alltid har ansvaret i relasjonen!